Načítavam...
sk | en

Hľadanie




Nealkopédia


> HYDRATÁCIA

Voda predstavuje polovicu, až tri štvrtiny hmotnosti ľudského tela a jej obsah sa mení v závislosti od veku. Množstvo vody, ktoré potrebujeme dodať do organizmu u zdravých ľudí je regulované pocitom smädu. Starší ľudia vekom však strácajú pocit smädu, pijú málo a sú častejšie ohrození dehydratáciou.

Vo všeobecnosti platí, že dospelý človek by mal vypiť cca 20 – 40 ml tekutín na 1 kg telesnej hmotnosti za 24 hod., čo je cca 2 až 3 l tekutín denne. Potreba tekutín je však veľmi individuálna a je závislá od mnohých vonkajších a vnútorných faktorov – napr. od telesnej hmotnosti, veku a pohlavia, zloženia a množstva stravy, telesnej aktivity, teploty vzduchu alebo zdravotného stavu. Denná potreba sa môže pohybovať od jedného litra na deň, u človeka so sedavým zamestnaním, ktorý konzumuje prevažne zeleninové, obilninové jedlá s nízkym obsahom soli,  až po niekoľko litrov za deň u človeka, ktorý konzumuje príliš slanú alebo sladkú stravu s malým obsahom tekutín a vysokým obsahom energie a fyzicky intenzívne pracuje alebo športuje. Každý si musí nájsť alebo stále nachádzať svoje optimálne množstvo tekutín!
Základom pitného režimu by mala byť čistá prírodná minerálna alebo pramenitá voda. K celkovému dennému príjmu tekutín však prispievajú aj ostatné nápoje ako sú ovocné a zeleninové šťavy, nealkoholické nápoje, čaj, či tekutiny obsiahnuté v pevnej strave ako je ovocie, zelenina a pod.
Štúdie ukázali, že ľudia dbajú viac o pravidelné pitie, ak majú k dispozícii popri čistej vode, viac druhov nápojov a príchutí. Nealko priemysel ponúka širokú škálu nápojov, ktoré nielen prispievajú k dennej hydratácii, ale prinášajú spotrebiteľovi osvieženie v rôznych príchutiach, s pridaním vitamínov či minerálnych látok, so zníženou alebo žiadnou energetickou hodnotou, aby si aj spotrebitelia, ktorí si strážia príjem kalórií, mohli dopriať nealkoholické nápoje.

Je vedecky preukázané, že už strata 2% vody z tela spôsobuje príznaky dehydratácie, ako sú bolesti hlavy, malátnosť, poruchy sústredenia a strata koordinácie. To znamená, že ak priemerný človek, s váhou 75 kg stratí 1,5 l tekutín začína byť dehydrovaný. Tento fakt je oveľa výraznejší pri deťoch, kedy už strata 0,5 l  tekutín, môže prispieť k nesústredenosti a únave  napr. v škole.